Båten

Hösten 2010 sålde vi vår förra båt en Ryds 510 GTS och köpte en Galia WA 660 med en Suzuki 140 hk, båda från 2002. Bytet av båt styrdes främst av att den förra helt enkelt var för liten för att ge sig ut på havet med för havsfiske och laxtrolling.
Även om bytet blivit ett lyft för långa turer på havet så har det kanske i viss mån blivit onödigt stort för fisketurer i insjöar. Men om man vill vara lite fler i båten på sjön så är det inte till någon nack-del. Man får bara ha lite mer batterikapacitet med sig för elmotorn.



Galia 660 är 6,6 x 2,4 m och har varit en önskebåt i den här storleksklassen av WA båtar. Den har ett bra rykte bland andra båtägare och dess skrovform ger den mycket bra sjöegenskaper även med lite sjögång. Den har sprayhood och helt akterkapell som kan användas som soltak och regnskydd om man bara använder taket.



Vi hade en frontmonterad och fjärrmanövrerad elmotor på förra båten som jag flyttat till den nya. Det är en Jarvis Marine Watersnake SWDR på 54 lbs. Den är på pappret lite för liten för den här båten, men det verkar fungera ändå. Man kan göstrolla med den i 5 timmar i 0,8 - 1,2 kn fart på 2 75 ah batterier, och den gör ca 2 kn i maxfart. Använder den givetvis även till vertikal- och spinnfiske.


2013 har jag kompletterat med med ytterliggare en 54 lbs elmotor akter-monterad. Denna kan tandemköras
med stormotorn som i år även fått
en autopilot Simrad AP24. Förutom
traditionell laxtrolling så kan jag även
göstrolla med elmotorena med hjälp
av autopiloten. Med två elmotorer
kan jag göstrolla i betydligt kraftigare
vind än tidigare.
Länkaget till stormotorn kan snabbt
lossas så jag kan jag använda den
till vanligt vertikalfiske och riktat
pelagiskt vertikalfiske.
Batterierna är bytta till 2x100 ah.



Båten har utrustats med Low-rance HDS-9 plotter/ekolod och en 11,6" laptop med plotter-program. Bägge enheterna kör sitt kartprogram med Navionics Platinium XL3 minneskort som täcker hela södra Sverige och sjöarna.
VHF radion har DSC funktion - automatisk nödanrop med uppgifter om båt och position.




En trådlös "kill-switch" för ökad säkerhet när man fiskar själv har jag också investerat i. Den nedre dosan är en sändare som lämpligen fästs i flyt-västen. Om man faller överbord löser motorns ordinarie nödstopp ut genom att dragsäkringen trycks bort med en fjäderbelastad sprint.




Radar är ett annat önskemål på en lång lista, men det får vänta t.v. beroende på hur verksamheten utvecklar sig. Ett annat problem är att få tillverkat en lämplig targabåge att montera den på.
Båtens reg.nr i fartygsregistret är SFC-9548


Säkerhetsutrustning

Brandsläckare
Drivankare 2 st
Ficklampa m reservbatterier
Förbandsartiklar
Livboj
Kastlina
Nödsignal fallskärmsljus 2 st
Nödbloss röda 2 st
Räddningsväst uppblåsbar 150 N för alla ombord
Medlemsskap i Sjöräddningssällskapet

Nautisk utrustning
Gps 2 st
VHF med DSC
Kompass 2 st
Kikare
Radarreflektor
Signalhorn
Sjökort
Linjal, passare och transportör
Sjökortsbeteckningar, Kort 1
Sjötrafikföreskrifter
Lanternor enl bestämmelser

Övrig utrustning
Ankare m lina/kätting
Förtöjningsgods, bogserlina
Båtshake
Paddlar
Elmotor
Reservtank
Verktyg