Dagbok

2016

9 Juli
Efter en vecka med många bokningar gick det bara att genomföra en enda fisketur på grund av det blåsiga vädret. Vinden var väldigt besvärlig när turen började. När vi trollade i medvind körde jag utan motor med två 95 cm drivankare för att hålla farten nere till ca en knop!

Familjen Grape med pappa Andreas och barnen Edvard och Nils 8 resp 6 år

Trots väldig bra fiske när jag var ensam tidigare i veckan så blev det bara två mindre gösar + en gädda för kvällens gäster. Men Edvard och Nils var nöjda i alla fall med fisketuren då de hade fått landa en varsin gös.

4 Juli
Efter många bokningar gösfiske innevarande vecka åkte jag ut sent ikväll när vinden mojnat något, för att testa fisket. Trots att det bara blev drygt 3 timmars fiske fick jag uppleva det bästa fisket på minst tre år. 11 gösar var uppe och vände i båten och av dessa var bara en under minimigränsen. Alla togs på trollingfiske.

12 Juni
Första turen för i år med makrillfiske i Laholmsbukten.
Margit och Hansi från Tyskland är erfarna fritidsfiskare som ofta besöker Laholm för laxfiske.
Laxfisket har inte gått så bra i år så de vill pröva lyckan med lite havsfiske.

Det gick lite trögt att hitta makrillen till en början men sen lossnade det rejält med fisk på nästan alla krokar flera gånger för bägge två samtidigt.
Sedan gav vi oss längre ut för att söka efter torsk men trots bra ekon på flera platser blev det bara en enda liten torsk. Kvällen avslutades med lite havsöringfiske längs kusten vid Påarp och Laxvik dock utan resultat.

5 Juni
Ännu en kvällstur på Västersjön med gott resultat, 9 st gösar.

Om intresse finns för fiske i Västersjön är det här en bra länk för att kolla senaste fångstrapporter därifrån:

2 Juni
Åkte ut sent på kvällen efter att åskan dragit ut mot kusten. Hade nog inte betena ute förrän halvåtta.
Vi hade ett kanonfiske från start tills vi tog upp grejorna strax före elva.
Åtta gösar från 45 - 68 cm och en gädda på ca 2,5 kg.

26 Mar

Påskafton och strålande vårsol. Två riktigt stora gösar hamnade i båten på 75 och 80 cm. Vikten låg på 4,5 till 5 kg.
Bägge två gick givetvis i retur.

Två mindre gösar på drygt 50 cm åkte i baljan med hem.
En mycket trevlig påskafton på sjön må jag säga!!

11 Mar
Var ute på Västersjön och testade. Fick bara 3 gäddor 3-4 kg. tappade också en fin gös strax före håvning

2015

27 Sep
Det verkar som större gösar föredrar större beten. Jag testade Savage Gear 3d swim-bait idag i storlek 20 cm blandat med vanliga Nils Master och Bomber i 15 cm.

Man skall kanske inte dra alltför långtgående slutsatser, men de stora betena som har en helt fantastiskt naturlig gång gav 2 st praktgösar på 68 och 70 cm medan de mindre betena gav ett par mindre gösar

30 Aug
Första turen på Västersjön sedan 22 juli. Vi fick 4 mindre gösar och 4 gäddor på mellan 2 och 5 kg under ett kort kvälls-trollingpass. Jag misstänker att fisket varit trögt under aug som så många gånger tidigare, men förhoppningsvis är den perioden slut nu.

22 Juli
När Christian Clemens, fiskade med mig den här kvällen var jag riktigt orolig för att det skulle bli min första bomtur. Visst har jag varit utan fisk många ggr, men aldrig när jag haft kunder med. Det hände absolut ingenting förrän strax efter nio. En hyfsad gös hade tagit den närmsta vobblern men lyckades komma undan halvägs till båten.

Några minuter senare sätter Christian det handhållna vertikalspöet i spöhållaren med betet ute för att kontrollera ett paravanspö som visade svaga tecken på napp.
Plötsligt börjar vertikalspöet böja sig våldsamt i hållaren.
Efter ca 5 min varsam drillning med den tunna 4 kg flätlinan så låg gäddan till slut i håven på båten. Efter några snabba bilder och mätning 94 cm så fick gäddan friheten åter. Uppskattningsvis låg vikten runt 6 kg.

16 Juli
Jag hade två av mina systrar, Wailet och Birgitta med sin sambo Ingemar med ute på fisketur i Västersjön.
Det var en ganska blåsig kväll som bara medgav trollingfiske och enbart med stormotorn i motvind. Utan autopilot hade det heller inte varit möjligt.

Det blev en väldigt lyckad fisketur för alla. Först fick Wailet drilla en ovanligt livlig 100 cm gädda på 6,5 kg som gjorde flera laxliknande rusningar fastän det inte varade lika länge förstås. Ganska ovanligt att få uppleva "rulltjut" på Västersjön.
Sedan var det Birgittas tur att få drilla denna gös på 74 cm. Den vägdes inte utan bara mättes och fotades inanan den fick tillbaka friheten. Det såg länge ut som om Ingemar skulle gå lottlös, men strax innan vi skulle ta upp så tvärstannade en paravan och Ingemar var snabbt uppe och gjorde ett mothugg och kunde snart landa en gös på 2,4 kg. Den mätte 69 cm och därmed blev åtminstone en fisk godkänd att ta hem.

Riktigt surt att Joel och Andreas bara fick en liten gös på hela kvällen i måndags, när fisketuren både före och efter blev så lyckade.

13 juli
Joel och Andreas var med ute och fiskade gös på Västersjön förra året också vid samma tid.
Fisket var dåligt vid den tiden, men det blev trots allt några gösar och en gädda. I år blev det ännu sämre med bara ett hugg och en enda liten gös på 50 cm.

Ett väldigt märkligt resultat med tanke på att jag själv ett dygn tidigare hade 9 fiskar i båten och två tappade vid tre tim fiske lör kväll och 4 tim tidigt fiske sön morgon (övernattade i båten). På kvällen fick jag denna 1 m gädda på ca 8 kg och nästan samtidigt.....

denna gös på 78 cm 4,2 kg. Konditionen på den var väl inte i topp med tanke på relativt låg vikt i förhållande till längd. Övriga sju gösar som landades varierade mellan 40 och 63 cm, så det blev full pott (3) hem.

Helt otroligt att fisket kan variera så från en dag till nästa. Jag fiskade själv med tre spön och landar nio, nästa dag fiskar vi tre personer med dubbelt så många drag och landar en gös???

29 juni
Vid Laholmsmässan i april i år lottade Anticimex ut ett presentkort på en fisketur med mej för två personer. Familjen Karlsson med Fredrik, Ulrica och barnen Zam och Milly hade turen med sig och vann utlottningen.

Milly får hjälp av pappa att drilla en av kvällens sex gösar som nappade på en 15 cm Nils Master wobbler vid trolling.

Milly och Zam räds inte för att lyfta i gösarna i kylboxen. Men så har de varit med och fiskat i Öresund från turbåtar tidigare mm.

16 maj
Trots det magra provfisket i torsdags så testade Andreas, Lars och Henrik lyckan på lördagen fastän temperaturen bara låg på 4 grader morgonen och med vindar som snabbt ökade till 4-6 m/s
Två gösar stannade resultatet på varav den största på 60 cm.
3 st mindre gäddor fick också syna båten under dagen.
Elmotorerna klarar inte på långa vägar att gå i motvind vid sådana vindar, men jag har skaffat två drivankare på 95 cm, så nu kan jag fortsätta att göstrolla i 0,8-1,2 kn fart även i motvind med stormotorn och autopilot.

14 maj
Ett 5 tim provfiske på Västersjön Kristi himmelsfärdsdag resulterade i bara en utlekt gös på 58 cm och två gäddor, den första över metern i år.
Våren har kommit av sig och det har varit väldigt svalt en längre tid. Antagligen har även leken försenats för gösen också. Det borde ha funnits mycket mer gös vid den här tiden på de ordinarie platserna i den djupare delen av sjön.

20 mars
Regn, snålblåst, vårdagjämning och solförmörkelse. Ja solförmörkelsen passerade obemärkt förbi, det kunde inte bli mörkare än det redan var. Efter en vecka med med höga dagstemperaturer och mycket sol har våren tagit timeout.
Dagens provfiske gav många gäddor varav 3 st mellan 4-5 kg. Gösarna lyste med sin från-varo, men en riktigt stor kom i alla fall upp som mätte 78 cm och vägde 5,25 kg. Alla dagens fångster togs på trolling och blev återutsatta.

5 mars
Den tidigaste premiärturen på Västersjön hittills. Ovanligt många gäddor och flera ganska stora. Bara 3 gösar denna dag på ca 55 cm och 1,5 kg, finfina matfiskar.
All fångster togs på trolling.

Under hösten har jag försett båten med ett rensbord och två spolpumpar, en för sjövatten och en med färskvatten från tank.
Skönt om man vill slippa ta med sig hem hel fisk. Inte alltid är så lätt att rensa hel fisk om man bor i lägenhet som vi själva gör.

7 Feb
Gösfisket slutade riktigt dåligt 2014. Jag var ute själv en gång till mot slutet av nov och fick bara en 3 kilos gädda på 6 tim. inte ett enda göshugg. Kanske kan man inte längre skylla det svaga gösfisket på enbart osedvanligt varmt andra halvåret 2014.
I olika facktidningar är det många experter som menar att det traditionella vertikalfisket är passé. Detta skulle då bero på ett exceptionellt effektivt fiske i kombination med catch & release.
Fisken lär sig att akta sig när den hör elmotorer och ekolod m.m. Det krävs ju inte att varenda fisk ska behöva vara uppe i en båt och vända för att koppla ihop ljuden med fara. Det räcker förmodligen att se ett flyktbeteende hos andra fiskar vid en analkande båt.
Om så är fallet så är det bara att ta nya tag med andra metoder.

När det gäller ekolodet så är det inga problem för mej att ha det avstängt just vid fisket. Jag har loggat ekolodsfiler från tidigare fisketurer och skapat en djupkarta i datorn med stor precision. Kartan kör jag i en app på min surfplatta.
Man får givetvis köra med både motor och ekolod för att lokalisera fisk och sedan med avstängd motor och ekolod försöka drifta in över fisken.
När det gäller wobblerna som jag använder till trolling får man nog överväga att byta ut alla Bomber 16a med rasselkulor mot exempelvis Nils Master utan dito. Bomber 16a har jag haft mycken fiskelycka med, men rasselkulorna ger dom förmodligen en distinkt signatur av fara numera istället. Det är heller inte helt omöjligt att byta från wobbler till död betesfisk med "löjskallar" av lite större modell.
Samma sak för jiggarna jag använder. Jag har de senaste åren försett dessa med små glasampuller med rasselkulor. Jag har haft mycket lycka med dessa men nu kommer dom att försvinna.

Mycket stora laxar i Simris-hamn. Jag har varit nere en gång i dec och jan och har fått en riktigt stor bägge gångerna. Jag hade inte möjlighet att väga någon av dem utan bara en snabb bild och mätning och sedan tillbaka i havet. Alla har varit vildlaxar som enl lag ska återutsättas. En mätte 112 cm och den andra 115. Enligt olika tabeller för lax så skall de ha vägt 15-16 kg resp 16-17 kg.

2014

30 Okt
Det varma höstvädret påverkar fortfarande gösfisket negativt i Västersjön, med lite och ojämn fångst.
Filip och Gert-Ove provar lyckan med vertikalfiske. För ovanlighetens skull hittade vi faktiskt stora och fina ekon i mellanvattnet som vi lyckades vända tillbaka till för att vertikalfiska pelagiskt på men utan resultat.

Än en gång var det göstrollingen som räddade dagen något.
Endast 4 gösar och en gädda blev resultatet för dagen.
En annan båt som gick iland samtidigt hade inte haft någon kontakt alls på hela dagen medan de bara några dagar tidigare fått 9 st. Ojämt så det förslår.

18 Okt
Jag har börjat utforska lite fler sjöar i närområdet som är lämpliga för gösfiske. Förvisso går det ju att åka till och sjösätta båten i de flesta sjöar, men det krävs att det finns en god djupkarta över sjön och att man skaffar sig lite kunskap om fisket innan man åker dit med kunder. Tid är en annan bristvara!

Två sjöar som jag kollat i sommar/höst är Simlången, Halmstad och Kösen, Ljungby. När det gäller Simlången har jag bara varit där en gång på sensommaren när fisket fortfarande var svagt överallt. Jag fick inget den gången, men sjön som är ganska liten är väl skyddad från blåst och kan bli en bra reserv om det blåser för mycket i andra sjöar. En nackdel är dock att man inte kan köpa fiskekort över nätet.

Kösen har gott om gös fastän det är mycket smått. Senaste gången fick vi dock lite större fiskar upp mot 2 kg, så att man kunde ta hem en del.

Är det någon mer än jag som undrar varför det är så få halländska fiskevatten som är anslutna till iFiske
iFiske är en bekväm inrättning för att lösa fiskekort via datorn eller telefon. Om man skall fiska tidigt en morgon behöver man inte åka till orten dagen innan för att lösa ett dagskort på någon bensinmack m.m. som bara är öppen dagtid. Man kan vänta tills samma dag ifall väderutsikterna är osäkra e.d.
I Halland är bara ett fiskevatten anslutet till iFiske. I Småland som förvisso är betydligt större än Halland är det över 110 fiskevatten anslutna (enl karta iFiske.se).

4 okt
Så blev det äntligen lite kyligare i vattnet i Västersjön.
Det var fortfarande 14 gr men det verkar som det räckte för att fisket skulle börja bli nor-malt igen.

Vi fick 7 gösar och en 4 kilos gädda på 6 timmars trolling. Ett fullt godkänt resultat - t.v.
Gäddan och de tre minsta gösarna fick gå tillbaka.

Sep 20
En torskresa till Landskrona och Ven i behagligt höstväder.
Otroligt många både stora och små båtar på havet norr om ön.

Vi fick mellan 35 - 40 st torsk och sparade ungefär hälften som var av god storlek.

19 Sep
Tillbaka på banan igen - med hemsidan.

Jag hade en gammal dator för hemsidan med gamla web-verktyg som inte är kompatibla med nya operativsystem. När datorn gick sönder var det enklare och billigare att skaffa en äldre beg dator än att köpa nya program som man dessutom måste lära sig använda.
Nog om detta - det har varit en lång, skön och varm sommar men fisket har varit det sämsta sen jag flyttade till Halland för 7 år sedan.

Några har dock trotsat de dåliga förutsättningarna med blandat resultat. Här en glad
trio som semestrade i Torekov och tog tillfället i akt att pröva lyckan i Västersjön. Jag vill minnas att det blev 3 gös och
2 gäddor under den sköna kvällsturen i juli.

Tyvärr kan jag inte påstå att
det dåliga gösfisket är över än för i år. Vattentemperaturen ligger på över 17 grader fortfarande, vilket är den mest troliga orsaken. Fisken finns ju där, ekoloden visar på det.

30 Maj
Vi har varit ute 4 ggr till på Västersjön senare delen av maj och sammanlagt fångat 20 st gösar och och fem gäddor.
Största gösen vägde 5 kg och mätte 77 cm. Jag märkte att många av de mindre gösarna hade ganska stora sår. Hoppas att det är av naturliga orsaker från leken och inte några sjukdomar.

Bästa gäddan 6 kg togs på vertikalspö. Med så tunna linor som man vanligtvis använder till detta fisket så får man allt ha lite is i magen innan man har fisken i håven. Förvisso har jag titanttafs på alla tre vertikalspöna, men i det här fallet höll gäddans tänder på att skära av stingerkrokens flätlina som klarar runt 30 kg

31 Mars
Rekordtidig fiskepremiär på Västersjön i flödande sol och vindstilla. Vanligtvis ligger fortfarande isen kvar vid den här tiden.